Για το μάθημα των Οικονομικών στο Γυμνάσιο και την απουσία των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο

ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης

e-mail: thessociologists@gmail.com

ιστοσελίδα: https://sekthessalonikis.blogspot.com/


26 Αυγούστου 2025


Το δημοσίευμα του εκπαιδευτικού ιστότοπου esos (https://www.esos.gr/arthra/94474/meiosi-mias-oras-arhaion-stin-lykeioy-gia-na-entahthei-mathima-oikonomika) ανήγγειλε την εισαγωγή του μαθήματος «Οικονομικά» στην Α’ Λυκείου από το σχ. έτος 2025-2026. 

Ήταν μία πρόταση που συζητιόταν ήδη από τη θητεία του προηγούμενου υπουργού Παιδείας, ως πάγιο αίτημα κιόλας του …. Οικονομικού Επιμελητηρίου, ενός μη εκπαιδευτικού θεσμού. ‘Έρχεται δε η ένταξη του μαθήματος ως … εντολή από το πρωθυπουργικό γραφείο. 

Ωστόσο, πριν περάσει μήνας, ανακοινώνεται ότι το μάθημα «Οικονομικά» (όπου θα χρησιμοποιηθεί το βιβλίο που παραχωρήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, Νεολαίας και Αθλητισμού της Κύπρου στο ΙΕΠ, με ελάχιστες παρεμβάσεις) θα διδαχθεί στη Γ’ Γυμνασίου για 1 ώρα, επίσης στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Γυμνάσια θα διδαχθεί για 1 ώρα στο β’ τετράμηνο ενώ η Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή για 1 ώρα στο α’ τετράμηνο. 

Και όλα αυτά, γιατί υπήρξε αντίδραση για τη κατάργηση μίας (1!) διδακτικής ώρας Αρχαίων Ελληνικών από τη Α΄λυκείου ! 

Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς; Να αρχίσουμε: 

1. Οι αποφάσεις για θέματα παιδαγωγικά περνούν από πολιτικά και οικονομικά κέντρα (γραφείο πρωθυπουργού, Οικονομικό Επιμελητήριο) χωρίς τη σύμφωνη γνώμη παιδαγωγών, χωρίς συνολικό πρόγραμμα για το ποια παιδεία θέλουμε τελικά. 

2. Εάν υπάρξουν αντιδράσεις από κύκλους συντεχνιακούς φίλα προσκείμενους προς την κυβέρνηση προκειμένου να εξασφαλιστούν θέσεις στις συγκεκριμένες ειδικότητες, το Υπουργείο οπισθοχωρεί εν ριπή οφθαλμού, με τη τακτική στρουθοκαμήλου, φορτώνοντας πρόχειρα το μάθημα αυτό στο Γυμνάσιο, με βιβλίο που προορίζεται για το Λύκειο, ενώ παράλληλα πλήττονται θέσεις άλλων ειδικοτήτων. 

Θέλουμε να επισημάνουμε ότι: 

1. Στο γυμνάσιο τα παιδιά παίρνουν μία γενική μόρφωση σε όλα τα αντικείμενα, καθώς πρόκειται για υποχρεωτική εκπαίδευση. Η περαιτέρω εμβάθυνση έρχεται στο Λύκειο όταν τα παιδιά ωριμάζουν. 

2. Τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών που καταργήθηκαν από το Λύκειο προσέφεραν ουσιαστικές γνώσεις και δεξιότητες για μελλοντικούς πολίτες, τις οποίες δεν καταφέρνουν να προσφέρουν οι λογής αποσπασματικές δράσεις και εργαστήρια δεξιοτήτων που έχουν κατακλύσει τα Γυμνάσια της χώρας σε βάρος διδακτικών αντικειμένων. 

3. Το να προσθέτουμε 1 ώρα παραπάνω Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής ή Οικονομικών στο Γυμνάσιο χωρίς να υπάρχει συνέχεια στη διδασκαλία κοινωνικών - οικονομικών επιστημών στο Λύκειο, υποβαθμίζει τα αντικείμενα αυτά, χωρίς να υπολογίσουμε ότι στη πλειοψηφία των σχολών ανθρωπιστικών επιστημών οι γνώσεις Κοινωνιολογίας είναι απαραίτητες. Επιπλέον, οι κοινωνικές επιστήμες καλλιεργούν το διάλογο, τη κριτική σκέψη, την ενσυναίσθηση, απαραίτητα γνωρίσματα των σκεπτόμενων πολιτών. Πάγια θέση μας λοιπόν η πλήρης επιστροφή των μαθημάτων μας στο Λύκειο. 

4. Πιστεύουμε ότι η γνώση των οικονομικών είναι πολύτιμη για τους μαθητές και μαθήτριες όταν γίνεται σε συνδυασμό με τη διδασκαλία των πολιτικών και κοινωνικών παραμέτρων που καθορίζουν τα οικονομικά φαινόμενα. Με αυτό το τρόπο θα έπρεπε να σχεδιαστεί το πρόγραμμα σπουδών στο Λύκειο, αντί να φορτώνονται πρόχειρα οι μικροί μαθητές του Γυμνασίου ένα μάθημα επιπλέον. 

Παρ’ όλο που έχουμε εισπράξει αδιαφορία έως και εχθρότητα από τη μεριά του Υπουργείου όλα αυτά τα χρόνια της εξάλειψης των μαθημάτων μας από το Λύκειο, θεωρούμε χρέος μας ως επιστημονικός σύλλογος να τοποθετηθούμε υπεύθυνα στην τελευταία αυτή ενέργεια της Πολιτείας στα εκπαιδευτικά θέματα.

Για τον ΣΕΚ παρ. Θεσσαλονίκης,

Ο Πρόεδρος                          Η Γραμματέας

Προκόπιος Ορφανός         Ασημίνα Βλαχού

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Για την εισαγωγή του μαθήματος των Οικονομικών στο Γυμνάσιο, αλλά και την απουσία των Κοινωνικών Επιστημών από το Λύκειο στο "Κόκκινο Θεσσαλονίκης 91,4"

Πρόσκληση σε Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση ΣΕΚ Παρ. Θεσ/νίκης τη Κυριακή 05 Οκτωβρίου 2025 στο 31ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

1ο Τεύχος Ηλεκτρονικού Περιοδικού " Κοινωνίας Δρώμενα"